AFF Suzuki Cup Final : Leg 1

Posted: 30/12/2010 in Sukan

Salam semua,

Entry kali ni aku nak cerita pasal Piala AFF Suzuki. Asyik tengok EPL je bermakna kita tak perlu lupa dengan bolasepak Malaysia. Walaupun bungkam perlawanan pertama dengan Indonesia 1-5 di Gelora Bung Karno (GBK) pasukan negara bangkit mencipta kemenangan demi kemenangan hingga berjaya mara ke final lepas 14 tahun.

Inilah dia tiket perlawanan akhir terbuka yang berharga RM30.00. Aku berjaya dapatkannya pada hari Sabtu bagi mengelakkan tiket habis dan beratur panjang. Sebab dah biasa dengan aroma perlawanan akhir jadi tak mau berputih mata so kita gerak beli tiket awal. Senang cerita.

Nak dijadikan cerita, pukul 5.00 petang aku dah gerak ke SBJ. Jalan jammed dengan penyokong Malaysia berarak ke stadium. Tak kira warna kulit, bangsa dan agama semuanya mempunyai satu misi, ke SBJ tengok pasukan Malaysia beraksi. Tepat jam 7.00 malam aku sampai ke blok 208 tempat budak-budak Selangor FC berkumpul.

Tengok tu…pukul 7.00 malam masuk so aku terpaksa duduk di tangga blok 208. Punyalah semangat semua warga Malaysia nak tengok game bersejarah ni. Tapi aku happy sebab dah lama tak tengok suasana meriah ni bagi team negara. Kalau Selangor tu dah selalu sangat tengok huhu…

Beginilah keadaan di SBJ sejam sebelum kick off…sungguh ramai sekali dengan jersi pasukan negara. Di sebelah kanan aku memang semua penyokng Malaysia. Tak kira kecik, besar, tua dan muda, mereka bersatu hati menyokong Malaysia. Sedar tak sedar bolasepak menyatukan kita semua.

Nun jauh di sebelah kiri tempat aku duduk pula penyokong ‘Merah Putih’ sang garuda Indonesia. Lebih kurang 15-20 ribu. Ada yang datang dari seberang dan ada yang memang bekerja di sini. Tidak dinafikan mereka memang fanatik dengan Timnas mereka. Aku dapat rasakan suasana ini bila Bambang Pamungkas dan Elie Aiboy beraksi untuk Selangor sekitar 2005 dulu. Kawasan tempat duduk bawah Stadium Shah Alam memang confirm penuh dengan Mat Indon sebab nak tgk BEPE dan Elie. Secara tak langsung diorang pun sokong Selangor.

Dan setelah 90 minit perlawanan yang mendebarkan, inilah keputusannya memihak kepada Malaysia dengan jaringan 3-0 hasil jaringan Safee Sali minit 56 dan 71 dan satu gol lagi disumbat oleh Md Ahsari Samsudin pada minit ke 66. Memang meriah suasana menyambut tiga gol tersebut. Jeritan, pekikkan dan pujian dihamburkan kepada semua pemain. Nyata rakyat Malaysia berpesta malam tu sampai aku pun hilang suara.

Inilah wajah keriangan kami selepas 14 tahun menanti…sampai orang semua dah keluar stadium tapi kami tetap terus menyanyi…

dan lagi…

dan lagi…

 

Begitulah meriahnya malam 26 Disember 2010. Walaupun penat tapi aku gembira. Malam tu lepas game terus bergerak pulang ke JB. Sampai RNR Ayer Keroh pun masih jumpa rakyat Malaysia dengan jersi kebangsaan. Tapi korang setakat Melaka je, aku dari JB lagi. Sebab penat aku tido kejap dan sambung perjalanan pulang jam 3.00 pagi dan selamat sampai 5.00 pagi. Dua jam lepas tu aku masuk kerja dengan mata yang rabak.

Demi Malaysiaku…

Leave a Reply

