Iklan Ramadhan 8TV

Posted: 07/08/2011 in Bacaan Ringan

Awal Ramadhan dulu, kita dikejutkan dengan satu lagi kontroversi apabila salah satu iklan Ramadhan dari 8TV ditarik balik setelah mendapat bantahan dari NGO kononnya iklan tersebut bersifat rasis. Amoi dalam iklan ni mengamalkan sikap kepoh, makan di tempat awam dan berpakaian kurang sopan di bazar mencetuskan rasa marah kaum Cina kononnya iklan ini menggambarkan keburukan mereka. Komen aku mengenai iklan ini:

1. Macam iklan biasa. Takde cacat celanya, hanya sekadar peringatan kepada kaum lain bahawa bulan puasa telah tiba dan kaum lain perlu menghormatinya;

2. Pasal amoi tupun ok. Janganlah kaum cina rasa touching sangat sebab kalau nak menghina, dah lama si pelakon pun tak terima tawaran berlakon iklan tu;

3. NGO dah takde keje ke asyik nak protes iklan itu ini? Perlu diingat Islam agama rasmi Malaysia. Jadi mana-mana produksi dan iklan berlandaskan Islam boleh ditayangkan;

4. Gugat keharmonian? Rasis? Tidak pada aku. Kerana sekali lagi Islam agama rasmi. Kalau nak ikut 1Malaysia, akhir iklan tu da nampak 1Malaysia, ada pengacara melayu, india dan india;

5. Pihak kementerian sepatutnya jangan beralah. Walaupun kita hidup berbilang kaum, nak jaga hati org sana sini kena ingat jugak Islam agama rasmi. Kang tak pasal2 hanya tinggal nama sebab nak jaga hati. Kaum lain pun kena terima walaupun ada kaum juga berpuasa.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s