Salam Aidilfitri 1432H dan Salam Kemerdekaan 2011

Posted: 29/08/2011 in Bacaan Ringan

Salam Aidilfitri Maaf Zahir Batin kepada semua rakan taulan yang sudi menjengah ke blog aku ni. Tahun ni kita beraya sekali dengan ulangtahun kemerdekaan ke 54. Ada yang kata Merdeka Raya. Takpelah apapun kita perlu faham apa maksud raya dan merdeka. Kedua-duanya wajib disambut bagi mengenali dan mendalami fitrah kita sebagai umat Islam dan rakyat Malaysia. Ok jom kita tengok apa yang sinonim dengan raya:

1. Kampung – Hari raya mesti orang nak balik kampung. Tak kita jauh ke dekat kampunglah tempat paling happening untuk gathering raya dan kumpul sanak saudara.

2. Kad raya – Semakin maju teknologi semakin pupus kad raya. Tapi tahun ni aku masih mengekalkan tradisi hantar kad raya. Siapa yg dapat tu kira bertuahla badan. Bukan apa just nak kekalkan budaya dan ada sikit human touch di situ.

3. Duti raya – Dulu masa kecik2 kumpul duit sampai RM10.00 pastu pegi main game kat The Mall. Sekarang ni dapat singgit budak2 da bising. Tapi biarlah kita yang memberi ni ikhlas. Ada lebih kasi lebih. Semoga kita dapat pahal bersedekah.

4. Shopping Mall – Tak kiralah besar ke kecik daripada kedai runcit sampai hypermarket, memang penuh orang. Dah tau nak raya tapi masih nak beli last minit. Agaknya diorang ni suke bersesak-sesak sambil dengar lagu raya kot 😀

5. Cerita sedih – Asal nak raya je cerita melayu yang sedih2 mula keluar. Dah macam raya melayu ni ending dia sedih pulak. Pengarah drama, sila tukar paradigma anda sebelum kaum lain memandang enteng.

Akhir sekali, terimalah the best ever raya song by Ahmad Jais. Salam Aidilfitri Maaf Zahir Batin 😀

Comments
  1. CikNa says:

    beb.. aku suke nama anak ko.. ahmad dhani..hehehehehe.. dan dato ahmad jais pun da arwah. semoga arwah di tempat kan di sisi org yang beriman.aminnn

    Like

    • Beb, kalau ko nak tau bab nama anak ni aku tak pikir panjang. Bini aku yang pilih Dhani so aku selak2 buku ada makna pastu aku tambah je Ahmad kat depan. X yah panjang2 mcm nama zaman sekarang. Esok lusa susah nak isi borang OMR masa SPM, apatah lagi nak nyebut time konvo 🙂

      p/s : kebetulan, aku pun gila dewa 19…

      Like

  2. pyejal says:

    selamat hari raya!

    Like

Leave a comment