Prihatinkah Kita?

Posted: 19/01/2012 in Bacaan Ringan

Salam semua,

Because kindness keeps the world afloat. Begitulah tajuk video yang dikirim oleh seorang teman melalui emel aku dan terpanggil untuk aku tulis entry berkaitan ‘kindness’ kita kepada dunia di sekeliling kita. Apapun layan dulu video ni.

Tanya pada diri kita sendiri apa kebaikan atau keprihatinan yang telah kita lakukan hari ini. Adakah itu sekadar menarik perhatian orang, atau situasi berlaku untuk mengambil hati bakal mertua ataupun bos atau ia memang benar ikhlas dari hati. Semua perlakuan pelakon video di atas memang direncana oleh pengarah iklan tersebut. Namun alangkah baiknya jika kita semua bersifat demikian, seiring dengan kemajuan negara yang melangkah sebagai dunia maju.Aku senaraikan beberapa perkara berikut yang mungkin dianggap remeh seperti yang telah diperlakonkan oleh pelakon video tadi;

1. Berapa kalikah kita memulangkan duit tokei kedai yang terlebih bayar? 2. Berapa kalikah kita memimpin orang buta melintas jalan? 3. Berapa minitkah kita culas untuk mengular minum teh tarik waktu kerja? 4. Berapa kali kita belanja kawan makan? 5. Berapa kali kita melenting bila ditegur jangan morokok di khalayak ramai? 6. Selalu ke kita senyum atau ucap salam kepada orang walaupun kita tak kenal? 7. Berapa kali kita tolong bukak pintu kedai di JPO untuk tolong mak budak yang tengah tolak stroller? 8. Pernah tak lambai tangan kepada pemandu yang memberi laluan? 9. Selalu tak ucap terima kasih atau selamat jalan? 10. Atau prihatinkah kita?

Betul kadang-kadang bila kita act lebih orang kata macam bagus, blood sucker macam-macam lagi. Bila kita slow pulak orang kata dia dengan dunia dia tak amik port langsung. Tapi percayalah, sifat-sifat positif sebegini yang mencerminkan budaya dan minda seseorang. Di Malaysia, tak semua yang sombong dan tak semua yang tak prihatin. Lebih prihatin pun kena kencing, kena ragut, kena tipu tapi bila kita kaji dari mana datangnya si penipu, si peragut dan tukang kencing tadi? Sebab mak bapak ke? Sekolah tak abis ke? Atau memang hobinya camtu?

Di negara maju kebanyakkannya kurang gejala sosial kerana mereka ada pekerjaan, makan cukup, sekolah abis dan paling penting minda kelas pertama walaupun tak pandai. Setakat beratur naik bas, tak merokok tempat awam itu perkara biasa. Attitude memang tiptop. Bila semua benda ni dipraktikkan dari kecik, prihatinlah dia bila besar. Bila semua prihatin satu sama lain, peragut pun berhenti jadi peragut, tukang kencing pun takde sape nak kencing. Tiba-tiba la diorang ni tukar jadi baik.

Persoalannya dimanakah kita? Prihatinkah kita kepada masyarakat setempat? Mampukah kita berubah demi mencapai status negara maju? Jawab dulu 10 soalan di atas baru tau di mana kita🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s