Bandung Trip : Singgah Sebentar di Jakarta

Posted: 01/12/2012 in Jalan Jalan

PicsArt_1352559971456

Kalau dah ke Bandung rasanya tak complete kalau tak ‘singgah’ ke Jakarta. Perjalanan ke Jakarta dari Bandung mengambil masa 3 jam, itu pun kalau tak jam. Perjalanan menggunakan highway dari Gerabng Tol Pastuer. Highway pun lebih kurang macam PLUS namun apa yang mengkagumkan setiap RnR dia dua kali ganda besar dari RnR kita. Siap ada Masjid lagi.

Sampai saja di pinggir bandar Jakarta (lebih kurang dari Nilai nak ke KL) jalan mula macet (sesak). Kata pemandu kalau hari bekerja mau 3 jam lagi dari situ nak ke Jakarta. Mampos! Bayangkan dari Nilai ke KL amik masa 3 jam! Mau aku patah balik JB. Mujur aku pergi hari minggu so amik masa setengah jam aje dari situ.

Masuk bandar Jakarta memang sesak ya amat. Kiri kanan orang berniaga. Kebetulan nak raya haji, jual lembu, kambing tepi jalan je. Dan tak ketinggalan, gelandangan di tepi jalan walaupun Jakarta sebuah bandar. Penduduknya cecah 10 juta. Sangat sesak!

Tempat yang dituju hanya satu iaitu Tanah Abang (TA). TA ni ala2 Pekan Rabu atau Pasar Besar Siti Khadijah tapi lebih 10 kali ganda besar. Ada 7 tingkat dengan 4 wing. Bisa sesat kalau tak ingat pintu masuk. Macam2 barang ada jual dari busana muslim, kain pasang, telekung dan macam2 lagi. Sediakan duit aje.

Tak banyak masa aku buang kat sini lebih kurang 3 jam je. Sebelum gerak pekena teh sosro dengan nasi liwet berlaukkan gurame bakar. Memang mantap! Dah angkut apa yang berkenan, aku gerak pusing2 bandar Jakarta sebelum pulang ke Bandung. FO menanti tu..sempat lagi sampai sebelum tutup🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s