Tahun Baru, Azam Baru

Posted: 27/01/2015 in Bacaan Ringan

New Years 2015 Best and common resolution

Assalamualaikum semua. Masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baharu 2015. Ye belum terlambat sebab baru berlalu 24 hari haha. Selamat kembali menulis juga kerana ini merupakan entry pertama tahun 2015. Saban tahun apabila menjelang tahun baharu ramai yang memasang azam baru dan tentunya azam itu untuk meningkatkan kualiti hidup ataupun mencapai sesuatu yang belum tercapai dari tahun ke tahun. Namun begitu banyak azam-azam yang dicipta hanyalah bersifat sekadar memenuhi tuntutan sambutan tahun baru itu sendiri dan tidak bersifat longlast sehingga ke penghujung tahun tersebut. Akibatnya, setiap kali tahun baru tiba akan kerap muncuk azam dari tahun sebelumnya yang belum tercapai. Apa sebab terjadinya begitu? Adakah kita tidak bersedia atau terikut-ikut orang untuk mempunyai azam? Jom kita nilai apa cara terbaik untuk membina azam. Ianya semudah SMART.

  1. Specific

Menetapkan azam haruslah spesifik. Menurunkan berat badan dan ingin menjadi kaya bukanlah azam yang spesifik. Cuba letakkan satu target yang boleh dicapai bagi menuju kea rah azam tersebut. Sebagai contoh jika berat badan kita 100kg, berazamlah untuk turun ke 90kg iaitu 10kg. Jadi 10kg itu adalah sasaran kita. Jangan biarkan azam tanpa sasaran kerana kita tidak akan berusaha kearah itu.

  1. Measureable

Sasaran mestilah boleh diukur. Mengambil contoh tadi, 10kg itu adalah ukuran. 10kg tersebut boleh dibahagikan dengan 12 bulan di mana sebulan kita sasarkan penurunan sebanyak 0.8kg. Dengan pengukuran dan penilaian ini, kita dapat memotivasi diri untuk membuat inisiatif yang akan membantu kepada sasaran awal tadi.

  1. Attainable

Attainable bermaksud boleh dilayan atau dilakukan. 0.8kg sebulan dilihat tidaklah sukar. Ia termasuk latihan dan senaman bahkan penjagaan makanan yang rapi. Jika agak sukar, setkan target yang lebih rendah sebagai permulaan. Tetapi kita hari maintain dengan sasaran tersebut tanpa leka.

  1. Realistic

Ya sasaran mestilah reslistik. Jangan berat 100kg nak turun jadi 50kg dalam masa setahun. Banyak faktor perlu diambil kira dalam penetapan sasaran yang realistik seperti faktor kewangan, makanan, cuaca, pekerjaan dan sebagainya.

  1. Time Based

Akhir sekali azam dan sasaran perlu ada tempoh. Ia telah disebut pada item kedua tadi. Kalau contoh yang sama diambil, tempoh setahun dilihat ideal untuk membuat penilaian dan tempoh tersebut dikecilkan kepada bulan dan boleh difokuskan lagi kepada minggu. Terpulang kepada individu untuk membuat tempoh masa sendiri bagi tujuan kawalan.

Nah, siap sudah cara untuk menetapkan azam semudah lima langkah ini sahaja. Tulis dan lengkapkan azam ini berserta inisiatif pada setiap bulan Disember dan menjelang Januari, kita sudah bersedia untuk melaksanakan azam yang telah disasarkan. Ambil masa pada setiap hujung bulan untuk menilai prestasi semasa dengan itu kita akan sentiasa merasakan azam kita tadi ‘hidup’. Buat yang belum menetapkan azam, masih belum terlambat. Saya kongsikan sebahagian azam yang boleh dijadikan contoh. Tampal di tempat yang selalu dilihat agar azam kita bukan hadir pada setiap 1 Januari di laman sosial malah hidup setiap hari sehingga kita mencapainya.

UntitledSelamat Tahun Baharu 2015 🙂

Comments
  1. Me yang comel says:

    Bagus nye awak nye mission board.. i like.. tapi rasanya i lum mampu uat apa u buat.. hehehehe.. bagi i vision in future..

    Like

Leave a comment