Betapa Berhantunya Lagu Dari Indonesia

Posted: 04/10/2015 in Hiburan

Sebagai peminat muzik, tidak dapat dinafikan karya dari Indonesia memang menusuk kalbu. Setiap bait lirik yang dicipta mampu mendatangkan kesan cukup mendalam kepada individu, masyarakat mahupun bangsa itu sendiri. Melihat kepada populasi Indonesia yang mencecah billion orang tidak hairanlah pelbagai karya menusuk kalbu mampu dihasilkan. Lihat sahaja kepada pengamen jalanan yang sering mengangkut gitar ke sana ke mari mendendangkan lagu tatkala angkotan kota berhenti di persimpangan sementara menanti lampu hijau. Hanya ketandusan hidup menhalang mereka dari masuk ke studo rakaman. Itu pun yang bernasib baik telah ramai membanjiri kota-kota besar seperti Jakarta dan Bandung. Sebut sahaja Dewa 19, Peterpan (kini NOAH), Padi, Ari Lasso, Cakra Khan, Judika tidak ketinggalan Rossa, Nicky Astria dan ramai lagi bintang-bintang Indonesia yang lunak suaranya dan puitis liriknya.

CQIUljNVAAAr5Up.jpg-large

Poster konsert NOAH di Los Angeles

Keterlibatan artis-artis Indonesia membuat persembahan di luar Indonesia sama ada dijemput atau membuat persembahan secara konsert juga tidak dinafikan. Kebanyakan mereka telah mengadakan konsert secara besar-besaran di seluruh Indonesia, Malaysia dan Singapura tidak ketinggalan juga di negara Asia dan Eropah. Ketika artikel ini ditulis juga band NOAH sedang berada di Theatre Fox Los Angeles bagi mengadakan konsert di sana. Bayangkan NOAH mampu menjejak USA!!! Jom kita rungkai apakah kehantuan yang melanda lagu-lagu Indonesia ini;

Bersifat Ketuhanan

Antara band yang selalu mengalunkan lagu-lagu ketuhanan ini ialah Wali Band, Ungu dan terbaru mungkin Radja. Wali Band memang memulakan karya mereka dengan lagu-lagu ketuhanan dan bersifat ukhwah namun bukan bergenre nasyid seperti dipopularkan Raihan atau Rabbani di Malaysia. Lagu-lagu mereka lebih mengajak kepada kebaikan dalam bentuk informal dan secara santai. Ungu pula selain lagu-lagu cinta berhantu mereka mengeluarkan album religi setiap kali bulan Ramadan bertamu. Lagu ‘Dengan Nafasmu’ sehingga kini menjadi lagu kegemaran aku sehingga kini. Album religi seperti Surgamu (2006), Para Pencarimu (2007), Aku dan Tuhanku (2008), Maha Besar (2009) dan yang terkini Ruang Hati (2013) memang mendatangkan kesyahduan. Ungu turut menyanyikan sebuah lagu ‘Bila Tiba’ sebagai soundtrack filem ‘Sang Kiai’ yang turut mendatangkan keinsafan yang mendalam.

Bersifat Kemanusiaan

Ebiet G Ade antara pemuzik, pengkarya dan penyanyi yang cukup aku senaraikan antara yang paling diingati. Lagu ‘Berita Kepada Kawan’ dan ‘Titip Rindu Buat Ayah’ sudah cukup untuk melarikan sedikit genre percintaan yang selalu dimainkan oleh pemuzik Indonesia. Tiap bibit lirik memberi makna tersendiri dan enak dialun kalau terus dinyanyikan bersama-sama. Dua lagi lagu yang tidak boleh tidak ialah dari ‘Laskar Pelangi’ dari Nidji dan ‘Sahabat’ dari Padi yang pada aku penuh sempoi namun perlu disulami dengan menonton kedua-dua buah filem iaitu ‘Laskar Pelangi’ dan ‘Upin dan Ipin’ versi Indonesia. Tapi tak cukup rasanya kalau tak include sekali band legend Indo, Sheila on 7 dengan lagu ‘Sebuah Kisah Klasik Untuk Masa Depan’. Lagu ni memang berhantu zaman pre graduation night dulu. Sampai siap carik kod gitar nak perform untuk pre graduation night. Nah kalau nak tahu tentang hidup teruskan menonton video klip yang aku usulkan ini.

Bersifat Kenegaraan

Ini pun satu hal jugak. Aku dapat retrieve bende ni pun masa game Piala AFF Malaysia lawan Indonesia beberapa tahun lepas. Curi-curi dengar radio Jakarta kat online terdengar Jak FM mainkan lagu ‘Garuda di Dadaku’ dendangan kumpulan Netral. Dengar awal-awal macam biasa je tapi bila dengar balik dan bayangkan kalau main dalam stadium memang meremang bulu roma beb. Memang bangsa Indonesia ni jenis rebel kaw2 punya kalau bab negara ni. Kotak Band juga ada mengeluarkan lagu semangat ini melalui track ‘Beraksi’ dalam album Kotak Kedua dan tidak ketinggalan Ungu dengan tajuk ‘Indonesiaku’ dalam album Penguasa Hati dan tidak ketinggalan NOAH dengan lagu ‘Raja Negeriku’ track pertama dalam album Seperti Seharusnya yang dirilis sebaik sahaja Ariel keluar dari sel.

Bersifat Percintaan

Kalau genre ini kita tak payah bincang panjang. Memang semua lagu baik lelaki, wanita, band, duet memang berhantu. Aku bermula dengan Sheila on 7 dengan ‘Bila Kau Tak Disampingku’ yang boleh membuatkan segala jenis bateri dalam dunia ni akan kering kalau masuk kaset dalam radio atau walkman. Nyanyian sempoi Duta sambil alunan muzik yang bersahaja membuatkan penuntut Universiti ketika itu membesar dengan lagu ini. UP sikit level lagu bila dengar ‘Mengenangmu’ dari Keris Patih cukup meruntun jiwa. Walaupun kurang popular jika dibanding Dewa 19, SO7 dan Peterpan, Keris Patih sekali sekala memberi karya yang meletop. Pilihan seterusnya haruslah Dewa 19 dengan ‘Pupus’ antara lagu Dewa pertama yang menangkap di telinga sehingga ke hari ini. Dewa juga banyak menghasilkan lagu-lagu berhantu yang memang tak cukup satu persatu untuk aku listkan di sini. Setelah Dewa kian mendiamkan diri, muncul pula Peterpan menghantui dengan lagu ‘Mungkin Nanti’ yang mendapat hits paling tinggi di Malaysia dan Indonesia sekitar 2005 namun aku lebih tertarik kepada ‘Kukatakan Dengan Indah’ yang lebih layan. Sampai Ariel masuk jel dan keluar jel Peterpan ditukar nama kepada NOAH dan karya mereka diperluaskan lagi dengan album Seperti Seharusnya yang dikeluarkan pada 2012 dan lagu Tak Lagi Sama menjadi pilihan hingga ke hari ini. Melihat kepada kebanjiran artis-artis dan band ini, agak keterlaluan jika tidak bersama mendiang Broery Marantika. Lagu ‘Widuri’ dan ‘Biar Bulan Bicara’ antara nyawa muzik Indonesia satu ketika dulu dan masih diminati sehingga kini.

Teruskan berkarya sahabatku dan jom aku belanja satu video klip sebelum tido. Enjoy it🙂

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s