Ada Apa Dengan Jogja? -Penginapan-

Posted: 29/11/2017 in Jalan Jalan

Yeah ketemu lagi kita dong. Yelah masa tengah hangat-hangat ni kan baik abang curahkan semua apa yang ada kan? Ok tentatif dah view? Kalau belum meh view kat sini Ada Apa Dengan Jogja? -Tentatif Program-

Ok seringkali kalau kita berliburan, tempat penginapan mesti menjadi topik utama. Ada yang kata dapat buat lelap mata, tempat salin baju sudah lah. Ada pula yang sedang2 sahaja dan ada yang mementingkan kebersihan dan kelengkapan yang tiptop serba serbi. Ada juga yang mementingkan lokasi dan majoriti mementingkan harga yang akan menentukan arah tuju mereka sepanjang berada di luar Malaysia. Bagi abang dan group underground abang ni semua benda diambilkira. Sebagai muslim, kebersihan itu penting. Sebagai manusia yang hidup dalam arus kemodenan, kelengkapan serba serbi juga penting dan sebagai traveller yang ingin memaksimumkan keberadaan di Jogja dengan kos yang minimum, lokasi juga penting.

Ye, ramai yang memberi option untuk mencari penginapan ala hostel melalui AirBNB atau tergoda dengan lentikan rayuan Dahlia Shazwan dalam iklan trivago mahupun tetap setia dengan booking.com atau agoda. Bagi abang semuanya boleh cuma kau perlukan masa untuk google semuanya dan buat banyak research (bukan sedikit) mengenai penginapan. Simpan juga 10% rasa curiga agar kau tak tertipu dgn helah gambar yang terpapar di layar laptop atau ponsel sewaktu kau membuat tempahan hotel.

Ok nak share pengalaman abang sikit. Tempahan hotel ini dibuat melalui trivago so trivago suggest satu hotel bernama Red Doorz melalui booking.com. Harga dua bilik standard untuk tiga malam berjumlah IDR2,024,000 lebih kurang RM620.00. So bila dibahagi satu bilik untuk tiga malam jadi RM103.00 la semalam so bahagi lagi dua sebab satu bilik duduk dua orang jadilah RM52.00 semalam. So sorang akan bayar untuk penginapan hanya RM154.00  atau sekitar IDR500,000 untuk tiga malam. Mahal ke murah kau nilai sendiri sebab abang pun tak tau gaji kau sebulan berapa kan. Kemudahan dalam bilik setanding di JB atau KL. Air cond, tv dengan 20 channel termasuk Astro (kat sini bukanlah panggil Astro), katil yang gede (besar), air panas, complementary air mineral as usual. Tapi yang paling penting, hotel ni terletak di Jalan Malioboro, salah satu places of interest di Jogja. Dekat Malioboro ni memang banyak hotel, hostel dan rumah tumpangan. Ada yang mewah, sederhana dan horror tahap belakang mati pun ada. Jadi buatlah research untuk pilih hotel yang mana. But make sure kat Malioboro supaya senang kau berjalan kaki ke Jalan Malioboro, Mal Malioboro dan Pasar Beringharjo.

Nak dijadikan cerita hotel yang abang duduk ni rupanya JV dengan hotel sedia ada kat sini. Supir punyalah dua tiga kali berpusing cari hotel sampai dia yang legend kat Jogja pun tak percaya tak jumpa hotel tu. Bila tanya2 rupanya hotel tu buat partnership  dengan salah sebuah hotel kat Jogja ni dengan nama Grand Pasundan. Memanglah tak jumpa nokkkkkk. Tapi memang salute la supir abang ni sebab dia meredah hujan carik hotel tu. Oh ye, kalau book under booking bila check in baru bayar. So jangan lupa asingkan siap2 duit IDR untuk bayar hotel ok. Bukan dalam RM tau.

Di sekitar hotel juga terdapat sewaan motorsikal, kalau rasa2 nak berjalan sendiri naik moto. Beca atau dieja becak pun ada kalau sekadar nak kasi derma pada warga tempatan yang mencari rezeki. Tapi the most experienced thing is jalan kaki dan boleh enjoy sekitar Malioboro especially at night. Sepanjang abang tido di Red Doorz tu memang selesa la kan. Tapi sebab tiap2 pagi nak kena bangun awal seawal 4.00 pagi, jadi cukup sekadar tidur yang selesa selepas penant berjalan. Ingat kau perlu recharge untuk tenaga baru buat esok. Jadi, buatlah pilihan yang tepat untuk penginapan korang.

Dalam banyak2 gambar, gambar hotel yang abang tak amik sebab masa tu hujan.

 

 

Leave a comment