Ada Apa Dengan Jogja? -Makanan @ Kuliner-

Posted: 06/12/2017 in Jalan Jalan

Ok kali ni kita masuk part yang tidak kurang penting bila jalan2 iaitu bab makan. Salah satu sebab Indonesia menjadi destinasi kegemaran orang Malaysia ialah kuliner atau makanan yang sedap2. Memang selera tak jauh dengan kita di Malaysia tetapi makanan di Jogja tentunya unik dan semestinya apabila kita berada di sini pasti nak cuba local dish atau signature dish yang ada di Jogja ni. Abang dengan team underground takdelah buat research yang dalam terhadap makanan ni. Sebab abang taknak kecewa di kemudian hari takut tak kena selera tau tempat makan jauh dari lingkaran semasa. So, apa yang abang nak share ialah tanya supir korang mana tempat makan yang sedap2. Seperti yang abang sembang dalam entry Ada Apa Dengan Jogja? -Tentatif Program-, supir menang main banyak peranan dalam menjayakan liburan korang. Supir selalunya akan suggest tempat makan yang menarik sebab dia biasanya tau selera orang kita. abang advice korang ikut je suggestion supir kerana harga makanan tak banyak beza dengan kita di Malaysia. Jom abang share beberapa tempat makan yang win kat sekitar Jogja.

  1. Kedai Makan Handayani

Ok kedai makan pertama yang kami singgah ialah Kedai Makan Handayani. Sebuah kedai makan tahap restoren, tak ramai orang dan menyediakan makanan tempatan. Abang try la makan nasi handayani, paduan nasi putih dengan daging then ada ulaman sikit dengan terung bercili. Ok not bad sebab ada paduan kuah asam rebus yang memang win. Harga sekitar IDR35-40,000 siap air teh botol sosro untuk seorang makan.

Suasana di Handayani

Nasi Goreng Handayani

Nasi…(apa ntah tak ingat) tapi sedap

 

2. Steak Luar Biasa

Ok malam pulak setelah siangnya kita pekena Handayani, supir dengan selambanya bagi advice, “…kalau tadi siang2 udah meletup pedas, malam2 kita nyaman makan steak mau?”. Dalam hati supir ni nak potong leher ke makan steak. Tapi beberapa kali sudah abang nyatakan, percayalah supir. Dan kalau nak lagi confirm, pesan kat supir bawa tempat yang murah2. Jadi kami pekena steak yang memang murah malam tu di Steak Luar Biasa.

Tunjuk gambar ini udah tertera alamatnya jika kepingin ke sini

Kata supir : Kedainya kaki lima tapi makannya bintang lima…

Untuk semua ini sekitar IDR140,000. Korang bahagilah sendiri

 

3. Warung Makan Tepi Jalan Borubudur

Ok Warung Tepi Jalan ni supir bawa masa turun dari Punthuk Setumbu lepas tengok sunrise pada hari esoknya (selepas makan western malam tadi). Dekat dengan Candi Borobudur. Ni pun singgah makan sebelum pergi Borobudur. Warung makan ni tidak punya nama kerana dia betul gerai di tepi jalan ala-ala nasi lemak makcik kat tepi jalan. Tapi memang legend sebab ramai orang kampung datang beli sama ada makan situ atau tapau. Abang tak tau nak makan apa sebab banyak sangat lauk so abang sauk jela nasi makan dengan tempe dan sedikit kuah ayam. Ada ulam-ulaman untuk cicah dengan sambal (sebenarnya tiru supir tgk dia makan apa haha). Ok disebabkan ini ketagori gerai di kawasan kampung, jumlah yang dibelanjakan untuk pagi itu untuk empat orang hanyalah sekitar IDR80,000 sahaja (paling murah setakat ini).

Inilah rupanya gerai tepi jalan tu. Nama jalan pun tak ingat tapi dengat dengan Borobudur. Nama kampung pun tak ingat

Makcik yang jual ni steady melayan customer yang tak putus-putus.

Inilah ‘brunch’ abang. Ada la tempe ulam-ulaman dan sambal…yummmyyyyy

 

4. Ramusen Penyetan

Haha Ramusen Penyetan ni nama kedai ok. Sebutnya Pe-Nyett-Tan (bukan penyetan – syaitan ok). Supir bagitau Ramusen Penyetan ni famous dalam makanan ayam penyet. So abang pun terbayanglah ayam penyet Banaffe kat depan New York Hotel tu. Lebih kurang sama cuma ayamnya crispy ala2 KFC dan sambal dia paling legend. Boleh pilih tahap kepedasan nak sebiji, dua biji atau tiga biji. Jam-jam tu juga dia gelek cili tu dengan leusng dia sampai lumat then dia akan letak atas pinggan. Side order seperti biasa sup asam rebus dengan jagung dan air malam tu abang order green tea lepas asik minum teh sosro jek sepanjang kat sini. Harga lebih kurang IDR40,000 hingga IDR60,000 mengikut bahagian ayam yang diambil. Peha atas, peha bawah, dada dan sayap semua harga lain2 ok.

Suasana Tenang di Ramutens Penyetan

Inilah rupanya Ayam Penyet di Jogja. Asam rebus tu segar dan green tea tu paket complete lepas kepedasan

Semua berpuas hati kekeyangan selepas kepenatan berlibur

 

5. Soto Segeer

Keesokan harinya kami menyusur seawal pagi untuk sunrise di Gunung Merapi (nantikan entry akan datang) dan selepas itu kami singgah di Warung Soto Segeer Mbok Giyem di mana abang pun tak tau tapi sekitar bandar Jogja la. Memandangkan lepas ini, kita akan ke Pantai Timang jadi singgah jela makan dulu kan sebelum jalan jauh. So sebab nak merasa soto kat Jogja ni layankan jelah. Kat sini ada soto nasi dan soto mee (mihun). Ok jangan ingat soto macam kat Malaysia ok. Tiada nasi impit atau sambal kicap. Abang order soto nasi memang mandi nasi dia dalam soto tu. Penuh taugeh dan isi ayam tapi soto dia memang ummpphhh. Memang rasa macam makan bubur tapi kalau tak kenyang boleh order dua mangkuk. Satu mangkuk dalam IDR12,000. Komplitkan dengan air teh panas. Tapi side menu dia ialah bakwan. Bakwan ni macam jemput-jemput ikan bilis. Setiap warung memang akan serve dalam pinggan banyak-banyak dan ambil aja ikut nak makan. Ada bakwan, tempe, tauhu dan ada dua tiga lagi kuih. Tapi memang sedap dengan harga sekeping IDR1,000.

Warung Soto Segeer Mbok Giyem (Tepi Jalan)

 

Soto nasi berderai (bukan macam nasi inpit kat Malaysia)

 

Kongsi meja dengan masyarakat setempat. Bakwan, tempe dengan tauhu dalam pinggan hijau tu kejap je licin 🙂

 

6. Bale Bebakaran

Malam selepas balik dari Pantai Timang dengan penuh kelaparan (makan tempe jek dalam perjalanan) supir suggest pergi tempat paling best untuk makan besar di Bale Bebakaran. Paduan nasi dengan ayam bakar dan ikan bakar memang komplit selepas penat berjalan jauh. Bale Bebakaran ni memang tahap restoren dengan ramai sekali pengunjung sekitar jam 8.00-9.00 malam WIB. Kalau tengokkan memang restoren ni mampu singgah la sebab ada yang makan bersama family, ada yang celebrate birthday dan ada juga yang berdating. Dalam restoren ada beberapa seksyen mengikut bilangan pax dan suasana event. Ada juga kids area untuk budak-budak main-main kalau tak nak makan. Disebabkan menu dia banyak so kami memilih masa yang lama untuk memesan makanan, tu campur tanya waitress lagi ni apa tu apa ni masak camane tu masak camane. Last-last kita order berasingan daripada semua seperti ayam bakar, ikan bakar (paket dengan nasi) dan add on lagi side order macam sotong goreng, ayam blackpepper dan sup. Total harga makan di malam terakhir kami di Jogja dalam IDR160,000.

Kids area di Bale Bebakaran.

 

Air Soda Gembira. Sirap campur susu dengan air gas soda cap Fanta legend

 

Muka gembira makan besar di hari terakhir

 

7. Nasi Gudeg

Ok last sekali nak share kuliner nasi gudeg. Nasi gudeg ni memang akan kelihatan banyak sekali di sekitar Jogja. Bila abang tanya apa dia nasi gudeg ni supir pun bagitau sejenis nasi yang dipadukan dengan nangka yang telah direbus sekitar 4-6 jam. Abang dok fikir gulai lemak nangka jek sekali bila supir bawa ke warung nasi gudeg ni taktau nak kata apa bila tengok nangka tu. Dia macam basah-basah dan manis. Nasib baik supir ikut tekak Malaysia sebab dia bilang ni yang paling kurang manis nangka dia. Kalau pergi warung lain mungkin kena diabetis kot. Lepas tu, nasi gudeg ini dipadukan juga dengan kulit sapi yang digoreng. Rasanya kenyal-kenyal gitu dan tak lupa juga tempe. Abang tengok nasi dia abang cannot go lagipun sebentar lagi nak naik flight balik Malaysia so abang layan bubur jelah. Walaupun tak berapa menepati sangat tekak Malaysia tapi abang suggest kena try at least sekali baru tau rasa dia camane. Manalah tau tekak korang boleh menerima dengan jayanya kan. Harga sekitar IDR160,000 untuk empat orang berserta air minuman.

Nasi GudegGo katanya paling ok lah untuk tekak rakyat Malaysia.

 

Nasi Gudeg dengan paduan nangka dan kulit sapi

 

Abang tak lalu makan nasi so bubur jela senang masuk, tapi tetap dengan nangka (gudeg), tempe dan kulit sapi.

 

Ok, demikianlah perkongsian abang tentang kuliner di Jogja. Mungkin ada yang abang tak sempat singgah memandangkan tiga hari saja abang di sini. Semoga bermanfaat buat korang yang nak menjelajah Jogja nanti. Next entry nak share pasal wisata pulak.

Tunggu tau 🙂

Leave a comment