Apa Ada Dengan Jogja? -Tentatif Program-

Posted: 28/11/2017 in Jalan Jalan

Ok seperti yang dijanjikan dalam entry yang sebelumnya Ada Apa Dengan Jogja? abang akan sharekan tentatif program untuk panduan semua yang berminat. Tentatif ini tak 100% perlu diikui diulangi tak 100% diikuti ok. Jadikanlah panduan untuk berjalan di Jogja. Kalau ada tempat yang rasa abang pergi tapi kau tak nak pergi itu terpulang dan boleh gantikan dengan tempat yang lebih kau prefer. Tapi kalau suit dengan citarasa dan nak juga follow tentatif ni silakan abang tak paksa.

Ok nak ingatkan juga semasa planning untuk tentatif ni, silalah berkawan rapat dengan google maps (GM). GM ini akan membantu korang dari segi jarak perjalanan dari satu point ke satu point. Ia juga akan meningkatkan ilmu Geografi korang yang acah2 pandai masa zaman sekolah dulu. Tapi harus diingat dalam GM tu nampak je jalan macam lurus je tapi realitinya tidak. Plan setiap tempat wisata yang ingin dilawati satu jalan dengan yang lain. Sebagai contoh, hari pertama nak pergi arah barat, so plan semua tempat wisata yang arah barat sahaja. Jangan satu ke timur satu ke utara alamatnya kau tidur jela dalam kereta. Tips selanjutnya, pergi ke tempat paling jauh terlebih dahulu kemudian balik baru singgah di tempat selanjutnya semasa perjalanan pulang.

Tentatif program untuk tiga hari berserta sedikit info bayaran masuk dan pengangkutan khas wisata

So, gambar di atas ialah tentatif program abang. Disebabkan abang dari Johor Bahru so kenalah gerak malam untuk kejar flight pagi. Jadi sesuaikanlah dengan dari mana korang nak bertolak ye.

Satu lagi tips yang abang nak share ialah, make sure korang discuss tentatif ni dengan supir. Sebaik sahaja landed di Jogja dan dapatkan transport, masa first time makan tu borak2 lah dengan supir dan share tentatif ni dengan dia. Minta pandangan dia juga mengenai program ini supaya dia ada second thought dan boleh advice jika berlaku sebarang ketidakinginan contohnya cuaca buruk atau tempat yang ingin dilawati sedang dalam renovasi dan sebagainya. Ingat, supir tahu semua benda dan tentunya latest info jadi jangan memperlekehkan supir. Oh ya sebelum terlupa, selalunya kita akan tanya supir dari sini ke sana berapa lama kan? Supir pun akan steady menjawab, “…dalam 30 menit pak…kurang lebih lagi 15km”. Jangan terkejut sangat. Memang kalau style kita 15km tu dalam 15-20 minit boleh sampai tapi di Jogja jalannya kecil dan sempit dan tiada highway. Purata kelajuan pun sekitar 60-70km sahaja.

Seterusnya, belajarnya mematuhi masa dan stick to the early plan. Sebab itu abang sarankan trip tak melebihi enam orang. Empat tu sedang elok. Bukan apa, lagi ramai nanti lagi banyak kepala nak handle at last kita yang rugi sendiri nanti. Patuhi masa dan patuhi tentatif agar semua yang kita rancang dapat kita lewati dengan hati yang gembira. Semasa trip nanti belajarlah lihat sekeliling. Masa ni lah nak tengok budaya, suasana dan persekitaran yang lain dari tempat kita.

Ok, itu sahaja yang abang nak sharekan mengenai tentatif program. Sebagai penutup abang nak buat pengakuan bahawa ada tiga tempat yang abang dengan geng2 underground abang ni tak sempat pergi. So, itulah adat bertentatif ni. Kalau dapat fulfill 100% memang superb buat at least targetlah 80% untuk dipenuhi. Jangan tanya yang mana abang tak pergi ok. Yang abang takcerita tu maka understood lah tak pergi ok. Kalau ada apa2 nak tanya atau kurang jelas boleh terus direct message atau emel terus.

See u in the next entry 🙂

 

 

Comments
  1. […] Apa Ada Dengan Jogja? -Tentatif Program- […]

    Like

Leave a comment