Ada Apa Dengan Jogja – 7 Tempat Menarik

Posted: 12/12/2018 in Jalan Jalan

Woi kegilaan apakah yang melanda bilamana setahun genap blog ini berhabuk dan mood penulisan pun kelaut. Padahal entry sebelum ini cerita pasal Jogja pun belum habis. Maaflah kepada viewers yang menanti-nanti entry yang seterusnya. New viewers pun masih boleh bergantung harap manalah tau entry ni dapat membantu pergerakan ke Jogja nanti. Ok jom abang sharekan tujuh tempat menarik yang boleh atau wajib dikunjungi dan berada dalam bucket list ketika berada di Jogja.

  1. Sunrise di Gunung Merapi dan Puntuk Setumbu

Meskipun dekat Malaysia korang tak pernah mengadap sunrise ni dari tingkap bilik rumah atau bangunan pencakar langit ke bukit bukau, pastinya korang akan menghargai sunrise ini pada masa2 akan datang. Orang kata sunrise lain tempat lain viewnya padahal matahari tu memang satu je kat mana-mana. Jadi dua tempat yang boleh dikunjungi untuk melihat sunrise adalah di Gunung Merapi dan Puntuk Setumbu. Untuk kedua-dua lokasi ini jarak dia tak berapa jauh dari pekan Malioboro cuma perlukan kekuatan untuk bangun seawal 4.00 pagi WIB dan bergerak ke lokasi. Untuk Puntuk Setumbu biasanya supir akan memandu terus ke lokasi dan hanya memerlukan sedikit pendakian dengan berjalan kaki sekitar 700 meter untuk sampai ke puncak. Manakala untuk Gunung Merapi pula supir akan memandu hingga ke base camp sebelum menaiki puncak gunung dengan menaiki jip yang disewa sekitar IDR350,000 boleh naik 4-6 orang. Supir akan memandu jip dan melawat kawasan sekitar mengambil masa tiga jam. Oh untuk Puntuk Setumbu terpulang nak spent berapa banyak masa di sana tapi average dalam 90 minit. Nikmatilah sunrise dan ambil selfie banyak2 kerana pemandangan sungguh cantik. Di sini juga terdapat gereja ayam tempat shooting filem Ada Apa Dengan Cinta 2. So kalau nak fefeeling Rangga dan Cinta boleh la singgah ke sini.

Kata orang tempatan, sukar nak dapatkan shot Gunung Merapi tersenyum. Inilah maksud tersenyum tu (takde kabus di puncak gunung)

Sunrise @ Merapi

Jip yang disewa sekali dengan driver. Kalau abang yang drive memang menjunam. Nasib abang duduk depan

Sebuah batu dengan rupa manusia yang bersedih akibat gempa di perkampungan Merapi yang dilanda gempa sekitar 2015.

Good morning @ Punthuk Setumbu

Punthuk Setumbu memang nampak macam shot dari atas awan


2. Pemandangan di Kalibiru

Kalibiru adalah tempat wisata yang seakan dengan Puntuk Setumbu. Di sini banyak photo spot yang telah disediakan khas untuk bergambar. Kayak berada di atas awangan gitu. Tapi setiap satu spot itu dikenakan bayaran sekitar IDR10,000-20,000 bergantung kepada tahap kecantikan spot2 tersebut. Ada juga spot yang percuma tapi kena bikin sendiri dan cari angle2 yang sesuai. Kalau malas beratur dan nak jimat duit boleh je pilih spot sendiri. Tapi rata2 pencinta alam hanya akan lepak, enjoy the view dan kadangkala terdiam seketika menikmati keindahan alam.

Platform telah tersedia untuk beraksi

 

3. Candi Borobudhur

Diklasifikasikan sebagai salah satu Warisan Dunia UNESCO, Candi Borobudhur adalah tapak atau tempat upacara keagamaan bagi agama Buddha satu ketika dulu. Jangan takut, belum jatuh murtad kalau lawat tempat keagamaan. Niat kita nak explore keindahan alam dan candi ini adalah salah satu kebanggaan masyarakat setempat. Banyak cerita mengenai candi ini abang tak perlu nak cerita sebab ini bukan kelas sejarah. Cuma nak share candi ini memang dibina melalui susunan batu dari bawah  hingga ke atas. Lokasi memang terletak di pinggir bandar dalam 30 minit dari Malioboro dan bayaran masuk sekitar IDR200,000. Spent masa dalam dua jam untuk menikmati keindahan dan bacalah momen2 sejarah yang ada di sini. Ye banyak pendakian melalui anak tangga akan berlaku dan dinasihatkan naik satu level dan kemudian pusing kiri atau kanan dan jalan dulu sebelum naik ke satu level lagi. Candi ini berbentuk petak so takkan sesat punya. Bila dah sampai atas, enjoy the moment dan di sini juga boleh menikmati sunrise dan sunset.

Entrance @ Borobudur

Lengit kau nak panjat tangga tu

Kat atas takde jual air so pandai2la kalau haus 🙂

 

4. Gondola di Pantai Timang

Pada abang ini paling rare dekat Jogja. Pernah tengok gondola manual meretasi lautan. Jap, lautan bukan sebarang lautan macam kat pantai PD bang tapi ni jenis bergelora dan berombak punya. Korang akan mengadap Lautan Hindi ok bukan Laut China Selatan ataupun Selat Melaka. Jenis perjalanan pun agak challenging sebab kena drive tiga jam dari Malioboro ke Timang. Then, kena sewa jip lagi sebab tiada jalan untuk ke pantai. Semuanya dipenuhi batu karang macam kat dalam laut tu. Punya tajam beb kalau cucuk kaki. So jip disediakan dengan biaya sekitar IDR300,000. Satu jip boleh sumbat sampai 4 orang so boleh kongsi2. Sampai je Pantai Timang (do not expect pantai macam kat Malaysia ok) kita disajikan pemandangan indah dari atas. Pantai tu kat bawah sebenarnya. Nak turun bawah memang tak lah. Dari jauh nampak satu gondola ala2 kereta kabel ditarik secara manual guna tali hiking tu (apa kenama tali abang tak tahu). Satu gondola boleh naik dua orang. Biaya IDR200,000 seorang. Maha memang mahal tapi experience dan momen untuk kau ke pulau batu di seberang nun lebih kurang 150 meter tak boleh beli dengan duit bang. Ditambah pulak dengan gelora ombak kat bawah sana dengan kau tak pakai apa2. Takut, gayat semua ada. Kalau nak ubah keputusan boleh je lalu jambatan gantung dengan biaya separuh daru gondola. Kau boleh lepak2 jalan benti jalan benti sambil selfie. Tapi, serius kagum dengan daya tenaga serta kepakaran masyarakat setempat dalam membuat kajian mekanikal mengenai gondola ini. Sampai ko punya tahap pemikiran mengenai keselamatan jatuh kepada 4% sahaja daripada 100. Cuma harapnya 4% tu tak kena pada kita la hehe.

Nampak macam seberang je kan? Kau tengok ombak kat bawah tu…berani?

Here we go

 

5. Shopping di Malioboro

Apa lagi nak buat kalau dah pergi tempat orang dan nak cari something untuk dibawa pulang. Malioboro lah tempatnya. Malamnya hidup umpama pasar malam gergasi. Walaupun tak segah Bukit Bintang tapi cukup buat abang enjoy night life kat Malioboro. Dereta gerai menjual cenderahati dengan harga mampu milik serta deretan gerai ‘warteg’ yang menjual makanan jogja buat malam makin panjang. Cuma kalau nak makan make sure tahap kebersihan itu dimonitor dulu. Ada je yg duduk bersila sambil menikmati ayam penyet. Tapi yang paling rare ialah ambil foto di signage Malioboro yang sempoi jek. Di Malioboro juga ada Pasar Beringharjo dan pasar ini pasar kering dan basah. Dia di dalam bangunan dan juga beberapa mall berdekatan kalau nak jalan dalam keadaan sedikit sejuk. Bagi yang malas jalan kaki boleh je naik beca yang disediakan. Mintalah supir bawak pusing2 tapi deal dulu harganya sebelum naik.

Roadsign macam kat Jalan Wong Ah Fook jek tapi ramai yang snapshop kat sini

Nightlife @Malioboro

 

6. Tempat Bakpia

Sejenis kuih yang intinya kacang hijau yang dikisar halus. Memang sedap kalau perisa asli dan beberapa perisa yang ditambah nilai pun boleh kena dengan selera. Harga pun tak mahal sekitar IDR10,000-20,000 bergantung perisa dan dijual di dalam kotak. Tapi yang paling best bila kau berkunjung ke tempat pembikinan kuih bakpia ni bila kau tengok mereka buat kuih macam kerja kilang. Ada tempat kisar, tempat uli tepung, tempat bakar dan semua dibuat macam ada standard masing2. Ok proses bakar pun guna kayu api dan arang ok bagi menjamin kesedapan kuih ini. Alang2 dah sampai, petugas akan beri sample untuk kau cuba panas2 sey. Kau ulang makan pun dia tak kisah tapi bila balik belilah sekotak dua buat makan kat hotel ataupun bawa balik.

Berjemaah buat Bakpia


Nah…baru keluar dari tempat pembakaran dan siap sedia untuk dirasa


Siap sedia untuk dibawa pulang ke Malaysia

 

7. Hutan Pinus

Antara tempat menarik untuk bergambar, Hutan Pinus adalah kawasan pokok pain yang begitu cantik dan terdapat rumah hobbit yang dibina untuk menambahkan lagi photo spot sedia ada. Memang terasa seperti berada di kawasan sejuk dan udaranya pun sangat dingin. Lokasi sealiran dengan Kalibiru jadi memang satu jalan. Suggest pergi pukul 3.00-6.00 petang.

Macam cover album kan?

Fuhhhh…penat

Memang dah disediakan port untuk snapshot

 

Memang sebenarnya banyak lagi interesting places di Jogja ni. Tapi ini jelah yang abang sempat terjah dalam 4 hari 3 malam di Jogja ni. Of course, different type of traveller will discover different places. Maybe 7 yang disenaraikan ni just 20% of Jogja. Mungkin abang akan datang lagi untuk discover the rest pulak. Yang penting, make your first step and you will discover the rest 🙂

Leave a comment