Ada Apa Dengan Jogja?

Posted: 26/11/2017 in Jalan Jalan

 

Jogja atau nama rasminya Yogyakarta ialah sebuah bandar di kawasan tengah Pulau Jawa. Dulu abang selalu kalau Pulau Jawa ni ada Jakarta, Bandung dengan Surabaya je tapi tak pernah pun tau pasal Jogja ni. Bila terbaca entry blog seorang teman rupanya Jogja ni merupakan tumpuan tourist untuk yang cintakan keindahan ciptaan Allah swt. Ok dipendekkan cerita abang dengan wife serta dua orang teman kantor plan untuk trip underground ke Jogja ni selepas event besar di kantor. Konsep trip adalah untuk release stress selepas penat bekerja dan taknak habis duit banyak dengan shopping. So Jogja pilihan kami yang menawarkan beberapa tempat wisata yang menarik.

Sunrise…salah satu momen paling pas di Jogja – Punthuk Setumbu

Tak susah sebenarnya nak tahu pasal Jogja ni. Boleh search sahaja entry2 di dalam blog ni mana tempat-tempat menarik dengan harga yang berpatutan. So abang akan cuba share trip abang dengan group underground ni untuk panduan pembaca blog abang semua. Untuk lebih memudahkan semua pembaca abang bahagikan penulisan artikel mengenai Jogja ini kepada beberapa skop seperti berikut :

  1. Tentatif Program
  2. Penginapan
  3. Makanan @ Kuliner
  4. Tempat Menarik @ Wisata
  5. Pengangkutan

Ok seharusnya abang tak mampu nak tulis semuanya dalam satu artikel so abang mulakan dengan topik pertama dulu mengenai tentatif program. Tentatif ini sangat2 penting untuk menentukan hala tuju trip sebelum, semasa dan selepas trip. Ia penting untuk bantu kita dalam pengurusan masa supaya kita dapat menjimatkan masa dan yang memaksimumkan keberadaan kita di Jogja. Tentatif juga perlu disediakan lebih awal berdasarkan research di blog2 dan juga google map bagi menentukan jarak dari satu tempat ke satu tempat yang lain mengikut satu aliran yang sama. Kalau berlainan aliran nanti kita akan habis masa banyak kat atas jalan. So do some research ikut keinginan tempat mana yang kita nak pergi.

Pergi berkumpulan lebih hemat – Underground Trip

Dinasihatkan juga trip Jogja ni pergi secara berkumpulan. Minimum 4 orang dan maksimum 6 orang. Sebabnya ialah banyak tempat2 yang memerlukan kita berjalan dengan kenderaan yang disewa bersama pemandu. Jalan2 di sekitar kota Jogja juga perlukan kereta sewa jadi kalau empat hingga enam orang share duit kereta sewa tu memang berbaloi. Kereta yang disediakan kebanyakkannya jenis Toyota Avanva so kalau enam orang memang seorang depan tiga di tengah dan dua di belakang memang memadai. Kalau pergi ke Pantai Timang dan Gunung Merapi juga perlu sewa jeep dan memang memadai kalau empat hingga enam orang untuk naik jeep tersebut. Nak honeymoon? Bukan tempatnya bang kecuali kalau kau sanggup keluar duit banyak untuk bayar kos pengangkutan atau panjat terus bukit tu.

Pemandu2 di Jogja ini selalunya ramah. Bukan setakat Pak Heriyanto (sebab nama dia ni famous di kalangan blogger yang menulis pasal Jogja) bahkan semua pemandu atau supir yang membawa pelancong Malaysia mereka akan layan dengan ramah. Baik kau pria mahupun cewek, bujangan atau janda, cantik atau jelek, miskin mahupun kaya, layanannya sama aja. Tapi untuk bab supir ni abang bagi tips sikit buat yang nak pre booking. Pertamanya, tanya betul2 kos pengangkutan itu seharian 24 jam (sampai kau capek) ataupun sekitar 12 jam sahaja. Keduanya, tanya betul2 kos pengangkutan tu meliputi semua kawasan Jogja termasuk Pantai Timang dan Pantai Parangritis (ni je paling jauh abg rasa). Ketiganya, tanya betul2 kos pengangkutan termasuk kos parkir dan lain2 atau tidak. Ini semua penting agar perjalanan liburan kalian tidak terganggu. Nanti abang akan ceritakan bab pengangkutan ni dalam topik berikutnya.

Ok cukup dulu setakat ini buat pendahuluan. Abang belanja dulu gambar2 menarik di Jogja untuk tatapan semua pembaca. Semoga bermanfaat untuk terus setia menunggu entry2 yang berikutnya mengenai Jogja ini.

Jeep yang digunakan untuk ke Gunung Merapi

Comments

Leave a comment