Permulaan Suram

Posted: 31/07/2017 in Sukan

UTM bermula suram pada Sukan Staf Universiti Awam Malaysia ke-42 (SUKUM 2017) yang berlangsung di Padang A, Kampus Sultan Abdul Jalil di UPSI pada 29 Julai 2017. UTM turun pada perlawanan pertama menentang pasukan pilihan USM tewas 1-2 pada perlawanan tersebut. Dengan peraturan pertandingan mewajibkan tiga pemain veteran berada di dalam padang, UTM nampak sedikit tenggelam dengan formasi 4-1-4-1 tambahan pula mereka kehilangan pemain tengah berkaliber, Zaini Kamar yang tidak dapat bersama pasukan.

UTM bermula baik mengimbangi perlawanan dengan serangan melalui sayap namun seringkali terbatas dengan umpan-umpan pendek pemain USM yang nyata menjadi. Lebih enam peluang dihadapan gol gagal dimanfaatkan oleh pemain USM. Namun bertahan sehingga malam pun nyata akan dibolosi juga akhirnya. Seminit sebelum separuh masa satu cut in yang cantik oleh penyerang USM sebelum membuat placing di top corner penjuru gawang UTM menghadiahkan pendahuluan 1-0 kepada USM.

Separuh masa kedua, UTM melancarkan attacking mode untuk mencari gol penyamaan. Hasilnya lima minit bersambung, Faridzuan dilututi dalam kotak penalti dan sepakan penalti dianugerahkan. Wan Norzaidi tenang menghantar penjaga gol ke arah yang salah untuk mengimbangi kedudukan 1-1. Perlawanan terus seimbang dengan kedua-dua pasukan menlancarkan serangan bertali arus. Pada minit ke 70, satu lambungan baik melalui sepakan sudut ditanduk kemas tanpa dicabar oleh penyerang yang sama yang menjaringkan gol pertama untuk membiarkan penjaga gol UTM, Mohd Afiq menggapai tanpa mencapai bola tersebut. 2-1 untuk USM dan keputusan tersebut kekal hingga wisel penamat.

Pengurus UTM, Nordin Rahim ketika diminta mengulas menyatakan keyakinan pasukan UTM akan bangkit pada perlawanan kedua.

“Kita bermain baik namun tewas kepas pasukan yang lebih baik. Saya yakin pasukan akan bangkit dan memperbaiki kelemahan yang ada pada hari ini”, ulasnya.

UTM akan berehat pada 30 Julai dan akan menyambung perlawanan kedua pada 31 Julai di padang yang sama jam 8.00 pagi menentang UM.

Kesebelasan Utama UTM

Depan (dari kiri) : Adam, Dzulhelmi, Faridzuan, Faris, Faezel

Belakang (dari kiri) : Afiq (PG), Wan Norzaidi, Ghazali, Wan Yusryzal, Nazwar, Thaqif

 

“Bermain dengan kaki, bermain dengan otak, bermain dengan hati” – BEPE20

Leave a comment